Молимо вас користите овај идентификатор за цитирање или овај линк до ове ставке: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30212
Назив: Self-evaluation of geography teachers as a tool in in-service teacher training in Serbia
Самовредновање као инструмент стручног усавршавања наставника географије у Србији
Samovrednovanje kao instrument stručnog usavršavanja nastavnika geografije u Srbiji
Аутори: Илић Тијана
Кључне речи: Self-evaluation, in-service training, geography teacher, professional development, reflective practice;Самовредновање, стручно усавршавање, наставник географије, професионални развој, рефлексивна пракса;Samovrednovanje, stručno usavršavanje, nastavnik geografije, profesionalni razvoj, refleksivna praksa
Датум издавања: 14-феб-2014
Издавач: Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet u Novom Sadu
University of Novi Sad, Faculty of Sciences at Novi Sad
Сажетак: <p>У оквиру реформе образовања и евалуације квалитета рада наставника, посебно<br />се&nbsp; потенцира&nbsp; значај&nbsp; његовог&nbsp; квалитетног&nbsp; стручног&nbsp; усавршавања.&nbsp; Савремено<br />схватање&nbsp; овог&nbsp; појма&nbsp; у&nbsp; први&nbsp; план&nbsp; истиче&nbsp; самовредновање&nbsp; и&nbsp; личну&nbsp; бригу<br />наставника за свој професионални развој. &bdquo;Самовредновање, посматрано из угла<br />наставника,&nbsp; значи&nbsp; стални&nbsp; процес&nbsp; спровођења,&nbsp; анализирања,&nbsp; кориговања&nbsp; и<br />планирања&nbsp; сопствене&nbsp; наставне&nbsp; праксе&nbsp; и&nbsp; сопственог&nbsp; доприноса&nbsp; целокупном<br />животу&nbsp; и&nbsp; раду&nbsp; школе.&nbsp; Поједностављено&nbsp; формулисано,&nbsp; самовредновање&nbsp; значи<br />стално постављање питања: Шта сам урадио/ла добро, чиме сам задовољан/на?<br />Шта&nbsp; сам&nbsp; могао/ла&nbsp; боље?&nbsp; Које&nbsp; сам&nbsp; циљеве&nbsp; постигао/ла,&nbsp; а&nbsp; које&nbsp; нисам?&nbsp; Шта&nbsp; је<br />прошло&nbsp; боље/горе&nbsp; него&nbsp; што&nbsp; сам&nbsp; очекивао/ла?&nbsp; Да&nbsp; ли&nbsp; сам&nbsp; поклонио/ла&nbsp; пажњу<br />сваком&nbsp; ученику&nbsp; на&nbsp; прави&nbsp; начин?&nbsp; Шта&nbsp; још&nbsp; треба&nbsp; да&nbsp; знам&nbsp; да&nbsp; бих&nbsp; следећи&nbsp; пут<br />био/била бољи/а? На који начин могу допринети побољшању сопствене праксе<br />и&nbsp; раду&nbsp; школе&nbsp; у&nbsp; целини?&rsquo;&rsquo;&nbsp; Циљ&nbsp; ове&nbsp; дисертације&nbsp; је&nbsp; преиспитивање&nbsp; ставова&nbsp; и<br />мишљења наставника географије о битним питањима самовредновања. Основна<br />идеја&nbsp; је&nbsp; да&nbsp; се&nbsp; ширењем&nbsp; културе&nbsp; самовредновања&nbsp; и&nbsp; рефлексивним<br />промишљањем&nbsp; преиспита&nbsp; сопствена&nbsp; пракса,&nbsp; а&nbsp; све&nbsp; у&nbsp; циљу&nbsp; подизања<br />компетенција наставника. Истраживање које је обухватило наставнике основних<br />и&nbsp; средњих&nbsp; школа&nbsp; у&nbsp; Србији&nbsp; извршено&nbsp; је&nbsp; са&nbsp; циљем&nbsp; да&nbsp; се&nbsp; сагледа&nbsp; заступљеност<br />процеса самовредновања као и&nbsp; ефекти и препреке на које наставници наилазе у<br />процесу.&nbsp; Рад&nbsp; ставља&nbsp; нагласак&nbsp; и&nbsp; на&nbsp; улогу&nbsp; програма&nbsp; усавршавања&nbsp; у<br />професионалном&nbsp; развоју&nbsp; наставника&nbsp; географије.&nbsp; Резултати&nbsp; истраживања<br />показују&nbsp; да&nbsp; наставници&nbsp; позитивно&nbsp; процењују&nbsp; самовредновање&nbsp; свог&nbsp; рада.<br />Међутим,&nbsp; као&nbsp; рефлектујући&nbsp; процес,&nbsp; још&nbsp; увек&nbsp; није&nbsp; довољно&nbsp; заживео&nbsp; међу наставницима&nbsp; географије као ефикасно средство за побољшање наставне&nbsp; праксе и професионалног развоја.</p>
<p>U okviru reforme obrazovanja i evaluacije kvaliteta rada nastavnika, posebno<br />se&nbsp; potencira&nbsp; značaj&nbsp; njegovog&nbsp; kvalitetnog&nbsp; stručnog&nbsp; usavršavanja.&nbsp; Savremeno<br />shvatanje&nbsp; ovog&nbsp; pojma&nbsp; u&nbsp; prvi&nbsp; plan&nbsp; ističe&nbsp; samovrednovanje&nbsp; i&nbsp; ličnu&nbsp; brigu<br />nastavnika za svoj profesionalni razvoj. &bdquo;Samovrednovanje, posmatrano iz ugla<br />nastavnika,&nbsp; znači&nbsp; stalni&nbsp; proces&nbsp; sprovođenja,&nbsp; analiziranja,&nbsp; korigovanja&nbsp; i<br />planiranja&nbsp; sopstvene&nbsp; nastavne&nbsp; prakse&nbsp; i&nbsp; sopstvenog&nbsp; doprinosa&nbsp; celokupnom<br />životu&nbsp; i&nbsp; radu&nbsp; škole.&nbsp; Pojednostavljeno&nbsp; formulisano,&nbsp; samovrednovanje&nbsp; znači<br />stalno postavljanje pitanja: Šta sam uradio/la dobro, čime sam zadovoljan/na?<br />Šta&nbsp; sam&nbsp; mogao/la&nbsp; bolje?&nbsp; Koje&nbsp; sam&nbsp; ciljeve&nbsp; postigao/la,&nbsp; a&nbsp; koje&nbsp; nisam?&nbsp; Šta&nbsp; je<br />prošlo&nbsp; bolje/gore&nbsp; nego&nbsp; što&nbsp; sam&nbsp; očekivao/la?&nbsp; Da&nbsp; li&nbsp; sam&nbsp; poklonio/la&nbsp; pažnju<br />svakom&nbsp; učeniku&nbsp; na&nbsp; pravi&nbsp; način?&nbsp; Šta&nbsp; još&nbsp; treba&nbsp; da&nbsp; znam&nbsp; da&nbsp; bih&nbsp; sledeći&nbsp; put<br />bio/bila bolji/a? Na koji način mogu doprineti poboljšanju sopstvene prakse<br />i&nbsp; radu&nbsp; škole&nbsp; u&nbsp; celini?&rsquo;&rsquo;&nbsp; Cilj&nbsp; ove&nbsp; disertacije&nbsp; je&nbsp; preispitivanje&nbsp; stavova&nbsp; i<br />mišljenja nastavnika geografije o bitnim pitanjima samovrednovanja. Osnovna<br />ideja&nbsp; je&nbsp; da&nbsp; se&nbsp; širenjem&nbsp; kulture&nbsp; samovrednovanja&nbsp; i&nbsp; refleksivnim<br />promišljanjem&nbsp; preispita&nbsp; sopstvena&nbsp; praksa,&nbsp; a&nbsp; sve&nbsp; u&nbsp; cilju&nbsp; podizanja<br />kompetencija nastavnika. Istraživanje koje je obuhvatilo nastavnike osnovnih<br />i&nbsp; srednjih&nbsp; škola&nbsp; u&nbsp; Srbiji&nbsp; izvršeno&nbsp; je&nbsp; sa&nbsp; ciljem&nbsp; da&nbsp; se&nbsp; sagleda&nbsp; zastupljenost<br />procesa samovrednovanja kao i&nbsp; efekti i prepreke na koje nastavnici nailaze u<br />procesu.&nbsp; Rad&nbsp; stavlja&nbsp; naglasak&nbsp; i&nbsp; na&nbsp; ulogu&nbsp; programa&nbsp; usavršavanja&nbsp; u<br />profesionalnom&nbsp; razvoju&nbsp; nastavnika&nbsp; geografije.&nbsp; Rezultati&nbsp; istraživanja<br />pokazuju&nbsp; da&nbsp; nastavnici&nbsp; pozitivno&nbsp; procenjuju&nbsp; samovrednovanje&nbsp; svog&nbsp; rada.<br />Međutim,&nbsp; kao&nbsp; reflektujući&nbsp; proces,&nbsp; još&nbsp; uvek&nbsp; nije&nbsp; dovoljno&nbsp; zaživeo&nbsp; među nastavnicima&nbsp; geografije kao efikasno sredstvo za poboljšanje nastavne&nbsp; prakse i profesionalnog razvoja.</p>
<p>Within the education reform and teachers quality evaluation, the importance of&nbsp;quality&nbsp; teacher&nbsp; training&nbsp; is&nbsp; emphasized.&nbsp; The&nbsp; modern&nbsp; understanding&nbsp; of&nbsp; this&nbsp; term&nbsp; puts&nbsp;self-evaluation and teacher&prime;s personal care for his/her&nbsp; professional development&nbsp; in the&nbsp;foreground.&nbsp; &#39;Self-evaluation,&nbsp; observed&nbsp; from&nbsp; the&nbsp; teacher&prime;s&nbsp; point&nbsp; of&nbsp; view,&nbsp; means&nbsp;continuous&nbsp; process&nbsp; of&nbsp; implementation,&nbsp; analysis,&nbsp; planning&nbsp; and&nbsp; adjusting&nbsp; their&nbsp; own&nbsp;teaching practice and their own contribution to the overall life and work of the &nbsp;school.&nbsp;In other words,&nbsp; it means asking&nbsp; self-evaluation questions constantly: What &nbsp;did&nbsp; I do&nbsp;well?&nbsp; Am I satisfied ? What could have I done&nbsp; better?&nbsp; Which aims did I achieve&nbsp; and&nbsp;which&nbsp; I&nbsp; did&nbsp; not?&nbsp; What&nbsp; was&nbsp; better/worse&nbsp; than&nbsp; I&nbsp; expected?&nbsp; Have&nbsp; I&nbsp; pied&nbsp; attention&nbsp; to&nbsp;every student in the right way? What else should I know&nbsp; to be better next time? How&nbsp;can I contribute to the improvement of my own practice and the work of &nbsp;the school as&nbsp;a whole?&#39;&#39;&nbsp; The aim&nbsp; of this dissertation is to&nbsp; rechallenge the attitudes and opinions of&nbsp;geography teachers&nbsp; on important issues of self-evaluation. The basic idea is to spread&nbsp;the&nbsp; culture&nbsp; of&nbsp; self-evaluation&nbsp; and&nbsp; reflection&nbsp; on&nbsp; their&nbsp; own&nbsp; practice,&nbsp; with&nbsp; the&nbsp; aim&nbsp; of&nbsp;raising&nbsp; the&nbsp; competence&nbsp; of&nbsp; teachers.&nbsp; A&nbsp; survey&nbsp; of&nbsp; teachers&nbsp; in&nbsp; primary&nbsp; and&nbsp; secondary&nbsp;schools in Serbia was carried out with the goal&nbsp; of &nbsp;assessing the presence of the selfevaluation,&nbsp; as well as the effects and obstacles that &nbsp;teachers face in the process. The&nbsp;work&nbsp; focuses&nbsp; on&nbsp; the&nbsp; role&nbsp; of&nbsp; training&nbsp; programs&nbsp; for&nbsp; the&nbsp; professional&nbsp; development&nbsp; of&nbsp;geography teachers.&nbsp; The results show that teachers positively evaluate&nbsp; self-evaluation&nbsp;of their work. However, as a reflective process, it hasn&prime;t still&nbsp; fully taken root among geography&nbsp; teachers&nbsp; as&nbsp; an&nbsp; effective &nbsp; means&nbsp; of&nbsp; improving&nbsp; teaching&nbsp; practice&nbsp; and professional development.</p>
URI: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30212
Налази се у колекцијама:PMF Teze/Theses

Приказати целокупан запис ставки

Преглед/и станица

21
Протекла недеља
7
Протекли месец
0
проверено 10.05.2024.

Google ScholarTM

Проверите


Ставке на DSpace-у су заштићене ауторским правима, са свим правима задржаним, осим ако није другачије назначено.