Please use this identifier to cite or link to this item:
https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30212
Title: | Self-evaluation of geography teachers as a tool in in-service teacher training in Serbia Самовредновање као инструмент стручног усавршавања наставника географије у Србији Samovrednovanje kao instrument stručnog usavršavanja nastavnika geografije u Srbiji |
Authors: | Илић Тијана | Keywords: | Self-evaluation, in-service training, geography teacher, professional development, reflective practice;Самовредновање, стручно усавршавање, наставник географије, професионални развој, рефлексивна пракса;Samovrednovanje, stručno usavršavanje, nastavnik geografije, profesionalni razvoj, refleksivna praksa | Issue Date: | 14-Feb-2014 | Publisher: | Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet u Novom Sadu University of Novi Sad, Faculty of Sciences at Novi Sad |
Abstract: | <p>У оквиру реформе образовања и евалуације квалитета рада наставника, посебно<br />се потенцира значај његовог квалитетног стручног усавршавања. Савремено<br />схватање овог појма у први план истиче самовредновање и личну бригу<br />наставника за свој професионални развој. „Самовредновање, посматрано из угла<br />наставника, значи стални процес спровођења, анализирања, кориговања и<br />планирања сопствене наставне праксе и сопственог доприноса целокупном<br />животу и раду школе. Поједностављено формулисано, самовредновање значи<br />стално постављање питања: Шта сам урадио/ла добро, чиме сам задовољан/на?<br />Шта сам могао/ла боље? Које сам циљеве постигао/ла, а које нисам? Шта је<br />прошло боље/горе него што сам очекивао/ла? Да ли сам поклонио/ла пажњу<br />сваком ученику на прави начин? Шта још треба да знам да бих следећи пут<br />био/била бољи/а? На који начин могу допринети побољшању сопствене праксе<br />и раду школе у целини?’’ Циљ ове дисертације је преиспитивање ставова и<br />мишљења наставника географије о битним питањима самовредновања. Основна<br />идеја је да се ширењем културе самовредновања и рефлексивним<br />промишљањем преиспита сопствена пракса, а све у циљу подизања<br />компетенција наставника. Истраживање које је обухватило наставнике основних<br />и средњих школа у Србији извршено је са циљем да се сагледа заступљеност<br />процеса самовредновања као и ефекти и препреке на које наставници наилазе у<br />процесу. Рад ставља нагласак и на улогу програма усавршавања у<br />професионалном развоју наставника географије. Резултати истраживања<br />показују да наставници позитивно процењују самовредновање свог рада.<br />Међутим, као рефлектујући процес, још увек није довољно заживео међу наставницима географије као ефикасно средство за побољшање наставне праксе и професионалног развоја.</p> <p>U okviru reforme obrazovanja i evaluacije kvaliteta rada nastavnika, posebno<br />se potencira značaj njegovog kvalitetnog stručnog usavršavanja. Savremeno<br />shvatanje ovog pojma u prvi plan ističe samovrednovanje i ličnu brigu<br />nastavnika za svoj profesionalni razvoj. „Samovrednovanje, posmatrano iz ugla<br />nastavnika, znači stalni proces sprovođenja, analiziranja, korigovanja i<br />planiranja sopstvene nastavne prakse i sopstvenog doprinosa celokupnom<br />životu i radu škole. Pojednostavljeno formulisano, samovrednovanje znači<br />stalno postavljanje pitanja: Šta sam uradio/la dobro, čime sam zadovoljan/na?<br />Šta sam mogao/la bolje? Koje sam ciljeve postigao/la, a koje nisam? Šta je<br />prošlo bolje/gore nego što sam očekivao/la? Da li sam poklonio/la pažnju<br />svakom učeniku na pravi način? Šta još treba da znam da bih sledeći put<br />bio/bila bolji/a? Na koji način mogu doprineti poboljšanju sopstvene prakse<br />i radu škole u celini?’’ Cilj ove disertacije je preispitivanje stavova i<br />mišljenja nastavnika geografije o bitnim pitanjima samovrednovanja. Osnovna<br />ideja je da se širenjem kulture samovrednovanja i refleksivnim<br />promišljanjem preispita sopstvena praksa, a sve u cilju podizanja<br />kompetencija nastavnika. Istraživanje koje je obuhvatilo nastavnike osnovnih<br />i srednjih škola u Srbiji izvršeno je sa ciljem da se sagleda zastupljenost<br />procesa samovrednovanja kao i efekti i prepreke na koje nastavnici nailaze u<br />procesu. Rad stavlja naglasak i na ulogu programa usavršavanja u<br />profesionalnom razvoju nastavnika geografije. Rezultati istraživanja<br />pokazuju da nastavnici pozitivno procenjuju samovrednovanje svog rada.<br />Međutim, kao reflektujući proces, još uvek nije dovoljno zaživeo među nastavnicima geografije kao efikasno sredstvo za poboljšanje nastavne prakse i profesionalnog razvoja.</p> <p>Within the education reform and teachers quality evaluation, the importance of quality teacher training is emphasized. The modern understanding of this term puts self-evaluation and teacher′s personal care for his/her professional development in the foreground. 'Self-evaluation, observed from the teacher′s point of view, means continuous process of implementation, analysis, planning and adjusting their own teaching practice and their own contribution to the overall life and work of the school. In other words, it means asking self-evaluation questions constantly: What did I do well? Am I satisfied ? What could have I done better? Which aims did I achieve and which I did not? What was better/worse than I expected? Have I pied attention to every student in the right way? What else should I know to be better next time? How can I contribute to the improvement of my own practice and the work of the school as a whole?'' The aim of this dissertation is to rechallenge the attitudes and opinions of geography teachers on important issues of self-evaluation. The basic idea is to spread the culture of self-evaluation and reflection on their own practice, with the aim of raising the competence of teachers. A survey of teachers in primary and secondary schools in Serbia was carried out with the goal of assessing the presence of the selfevaluation, as well as the effects and obstacles that teachers face in the process. The work focuses on the role of training programs for the professional development of geography teachers. The results show that teachers positively evaluate self-evaluation of their work. However, as a reflective process, it hasn′t still fully taken root among geography teachers as an effective means of improving teaching practice and professional development.</p> |
URI: | https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30212 |
Appears in Collections: | PMF Teze/Theses |
Show full item record
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.