Please use this identifier to cite or link to this item: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/27432
Title: Утицај савремених дидактичких медија на ефикасност наставе биологије
Uticaj savremenih didaktičkih medija na efikasnost nastave biologije
The Influence of Contemporary Didactical Media on Biology Teaching Efficiency
Authors: Грујичић Милан
Keywords: Биологија, основна школа, шести разред, ботанички садржаји, мултимедији у настави биологије, биолошка наставна екскурзуја, традиционална настава, ефикасност наставе.;Biologija, osnovna škola, šesti razred, botanički sadržaji, multimediji u nastavi biologije, biološka nastavna ekskurzuja, tradicionalna nastava, efikasnost nastave.;Biology, primary school, sixth grade, botanical topics, multimedia in biology teaching, educational biology excursions, traditional teaching, teaching efficiency
Issue Date: 16-Jan-2006
Publisher: Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet u Novom Sadu
University of Novi Sad, Faculty of Sciences at Novi Sad
Abstract: <p>Истраживањем у овом раду сагледана је ефикасност примене различитих модела наставе<br />биологије: примене мултимедије, наставне екскурзије и традиционалне наставе у реализацији садржаја о<br />скривеносеменицама у VI разреду основне школе. Педагошко истраживање је спроведено на узорку од<br />326 ученика, у 9 одељења из три основне школе из Бијељине (2 експерименталне и 1 контролне).<br />На основу резултата финалног теста и ретеста ученици Е1 и Е2 групе су постигли већи квантитет<br />и квалитет знања из биологије у односу на ученике К групе. Ови резултати указују на већу ефикасност<br />иновативних модела (примене мултимедије у Е1 групи и реализације вежби из биологије на терену у Е2<br />групи) у односу на традиционалну наставу биологије (часове биологије у школи у К групи). Резултати<br />истраживања (резултати тестова и анкета) су такође показали да ученици боље прихватају иновативне<br />моделе наставе него традиционалну наставу биологије.<br />Ботаничке садржаје ученици лакше усвајају проучавањем у природи него на часовима у школи.<br />Зато часове обраде наставних садржаја о скривеносеменицама треба реализовати на терену у близини<br />школе. На терену ученици треба да упознају око 30 биљака из различитих фамилија и сакупе их за<br />хербар.<br />Бољи резултати ученика Е1 групе на финалном тесту и ретесту у односу на ученике Е2 групе<br />указују на њихову бољу припремљеност за одлазак на терен коришћењем образовног софтвера. Да би<br />савремени дидактички медији били више заступљени у настави биологије и других предмета потребно је<br />опремити школе (створити техничке предуслове), оспособити наставнике за њихово коришћење и<br />направити наставни софтвер према нашим програмима биологије за сваки разред.</p>
<p>Istraživanjem u ovom radu sagledana je efikasnost primene različitih modela nastave<br />biologije: primene multimedije, nastavne ekskurzije i tradicionalne nastave u realizaciji sadržaja o<br />skrivenosemenicama u VI razredu osnovne škole. Pedagoško istraživanje je sprovedeno na uzorku od<br />326 učenika, u 9 odeljenja iz tri osnovne škole iz Bijeljine (2 eksperimentalne i 1 kontrolne).<br />Na osnovu rezultata finalnog testa i retesta učenici E1 i E2 grupe su postigli veći kvantitet<br />i kvalitet znanja iz biologije u odnosu na učenike K grupe. Ovi rezultati ukazuju na veću efikasnost<br />inovativnih modela (primene multimedije u E1 grupi i realizacije vežbi iz biologije na terenu u E2<br />grupi) u odnosu na tradicionalnu nastavu biologije (časove biologije u školi u K grupi). Rezultati<br />istraživanja (rezultati testova i anketa) su takođe pokazali da učenici bolje prihvataju inovativne<br />modele nastave nego tradicionalnu nastavu biologije.<br />Botaničke sadržaje učenici lakše usvajaju proučavanjem u prirodi nego na časovima u školi.<br />Zato časove obrade nastavnih sadržaja o skrivenosemenicama treba realizovati na terenu u blizini<br />škole. Na terenu učenici treba da upoznaju oko 30 biljaka iz različitih familija i sakupe ih za<br />herbar.<br />Bolji rezultati učenika E1 grupe na finalnom testu i retestu u odnosu na učenike E2 grupe<br />ukazuju na njihovu bolju pripremljenost za odlazak na teren korišćenjem obrazovnog softvera. Da bi<br />savremeni didaktički mediji bili više zastupljeni u nastavi biologije i drugih predmeta potrebno je<br />opremiti škole (stvoriti tehničke preduslove), osposobiti nastavnike za njihovo korišćenje i<br />napraviti nastavni softver prema našim programima biologije za svaki razred.</p>
<p>This paper analyses the efficiency of different biology teaching models: use of multimedia, educational<br />excursions and traditional teaching in the realization of Flowering plants lessons for VI grade of primary school.<br />Pedagogical research was conducted on a sample of 326 pupils from 9 classes, in 3 primary schools in Bijeljina<br />(2 experimental and 1 control group<br />Based on the results of the final test and retest, the pupils of Е1 and Е2 groups have achieved greater<br />quantity and quality of biology knowledge than the K group pupils. these results point out to the greater<br />efficiency of innovative models (use of multimedia in Е1 and realization of in Е2 group) when compared to<br />traditional biology teaching (regular biology classes in the group K) The research&rsquo;s results (tests and poll results)<br />have also shown the better acceptance of innovative teaching models by the pupils.<br />Pupils are better at adopting botanical topic when they are presented outdoors than inside the classroom.<br />That is why the classes about Flowering plants should conduct in the field, near the school. Once outside, the<br />pupils should get acquainted with about 30 species of plants from varying families, and collect them for their<br />herbars.<br />The E1 group&rsquo;s better results on the final test and retest when compared to E2 group point out that they<br />were better prepared for the field work since they were using lesson specific educational software. In order for<br />the contemporary didactical media to be used more in biology and other subjects teaching, it is necessary to<br />equip schools with proper equipment, educate teachers on prper ways of using the equipment and create<br />educational softwarе based on our biology curricula for every grade.</p>
URI: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/27432
Appears in Collections:PMF Teze/Theses

Show full item record

Page view(s)

31
Last Week
7
Last month
0
checked on May 10, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.