Please use this identifier to cite or link to this item: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30876
Title: Comparative impacts of music festivals on local communities and tourism - EXIT versus SZIGET
Компаративни ефекти музичких фестивала на локалну заједницу и туризам EXIT versus SZIGET
Komparativni efekti muzičkih festivala na lokalnu zajednicu i turizam EXIT versus SZIGET
Authors: Продановић Стаменовић Александра
Keywords: music festivals,local community, EXIT, SZIGET, Novi Sad, Budapest, FSIAS;Музички фестивал, локална заједница, EXIT, SZIGET, Нови Сад, Будимпешта, FSIAS;Muzički festival, lokalna zajednica, EXIT, SZIGET, Novi Sad, Budimpešta, FSIAS
Issue Date: 29-Sep-2015
Publisher: Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet u Novom Sadu
University of Novi Sad, Faculty of Sciences at Novi Sad
Abstract: <p>По истраживању Туристичке организације Србије (ТОС) догађаји&nbsp; су први&nbsp; на листи туристичких мотива за долазак страних туриста у нашу земљу. Манифестациони туризам&nbsp; је због тога истакнут у &bdquo;Стратегији развоја туризма Србије&ldquo;&nbsp; као веома значајан сегмент развоја туризма у Србији, али и као компаративна предност домаћег туризма.&nbsp; Према подацима Туристичке организације Војводине, у Војводини се годишње одржи 1382 манифестације. Једна од најважнијих манифестација је&nbsp; EXIT фестивал који се већ 15 година одржава у Новом Саду.&nbsp; Овај фестивал је уврштен у 10 најбољих европских фестивала. Маркетинг стратегија Војводине предлаже да се у развоју туризма следи пример Мађарске. У Мађарској се у току године одржи&nbsp; више<br />од 3000 фестивала који привлаче 18-20 милиона посетилаца из Мађарске&nbsp; и<br />иностранства,&nbsp; што говори о значају који туризам догађаја има на туризам Мађарске. Будимпешта је главни град Републике Мађарске. Налази се на 300&nbsp; km&nbsp; од Новог Сада и изузетно је посећена туристичка дестинација. Један од значајнијих туристичких догађаја у&nbsp; Будимпешти је музички фестивал&nbsp; SZIGET,&nbsp; који окупља велики број извођача и посетиоце из преко 70 различитих земаља, чиме доприноси позитивном имиџу Будимпеште на туристичкој мапи Европе.</p><p>Локално становништво&nbsp; је битан стејкхолдер у развоју туристиче дестинације. У&nbsp; вези са одређеним подручјем и животном средином, има много бољи осећај за то шт а су реалне потребе тог подручја, као и јаснију визију будућег развоја, него централна управа.&nbsp; Због наведеног је потребно укључити визије, жеље и потребе, потенцијале и ентузијазам локалне заједнице у планове за будући развој</p><p>&nbsp; С обзиром да&nbsp; је врло мало&nbsp; истраживања о ефектима музичких фестивала на локалну заједницу&nbsp; наших простора, анкетирани су становници Новог Сада и Будимпеште, о ефектима које&nbsp; EXIT&nbsp; и&nbsp; SZIGET&nbsp; фестивали&nbsp; остварују, применом модификоване&nbsp; FSIAS скале.&nbsp; Сакупљено је укупно&nbsp; 505&nbsp; валидних&nbsp; упитника&nbsp; који&nbsp; су даље&nbsp; коришћени&nbsp; у статистичким анализама.&nbsp; Применом експлоративне факторске анализе утврђена је&nbsp; двофакторска структура модификоване&nbsp; FSIAS&nbsp; скале, а фактори су именовани на следећи начин: Ф1&nbsp; позитивни&nbsp; ефекти&nbsp; -&nbsp; друштвене користи&nbsp; и&nbsp; Ф2&nbsp; негативни ефекти&nbsp; -друштвени трошкови фестивала.<br />Истраживањем се дошло до сазнања да локално становништво&nbsp; Новог Сада и<br />Будимпеште више перципира позитивне него негативне ефекте фестивала на локалну заједницу, при чему испитаници из Новог Сада обе групе ефеката оцењују вишим просечним оценама у односу на испитанике из Будимпеште. Такође, истраживањем је потврђено да&nbsp; фестивали доприносе развоју туризма, промоцији и имиџу дестинације. Утврђено&nbsp; је које су&nbsp; и&nbsp; јаке тачке оба фестивала, а на које ставке би менаџмет требао више утицати како би се позитивни ефекти мултипликовали, као и који&nbsp; ефекти&nbsp; могу бити занемарени&nbsp; по мишљењу локалног становништва, а да фестивал не губи на квалитету.</p><p>Социјални утицаји на локалну заједницу нису универзални, оно што има важан утицај у једној заједници може имати занемарљив утицај у другој заједници.</p>
<p>Po istraživanju Turističke organizacije Srbije (TOS) događaji&nbsp; su prvi&nbsp; na listi turističkih motiva za dolazak stranih turista u našu zemlju. Manifestacioni turizam&nbsp; je zbog toga istaknut u &bdquo;Strategiji razvoja turizma Srbije&ldquo;&nbsp; kao veoma značajan segment razvoja turizma u Srbiji, ali i kao komparativna prednost domaćeg turizma.&nbsp; Prema podacima Turističke organizacije Vojvodine, u Vojvodini se godišnje održi 1382 manifestacije. Jedna od najvažnijih manifestacija je&nbsp; EXIT festival koji se već 15 godina održava u Novom Sadu.&nbsp; Ovaj festival je uvršten u 10 najboljih evropskih festivala. Marketing strategija Vojvodine predlaže da se u razvoju turizma sledi primer Mađarske. U Mađarskoj se u toku godine održi&nbsp; više<br />od 3000 festivala koji privlače 18-20 miliona posetilaca iz Mađarske&nbsp; i<br />inostranstva,&nbsp; što govori o značaju koji turizam događaja ima na turizam Mađarske. Budimpešta je glavni grad Republike Mađarske. Nalazi se na 300&nbsp; km&nbsp; od Novog Sada i izuzetno je posećena turistička destinacija. Jedan od značajnijih turističkih događaja u&nbsp; Budimpešti je muzički festival&nbsp; SZIGET,&nbsp; koji okuplja veliki broj izvođača i posetioce iz preko 70 različitih zemalja, čime doprinosi pozitivnom imidžu Budimpešte na turističkoj mapi Evrope.</p><p>Lokalno stanovništvo&nbsp; je bitan stejkholder u razvoju turističe destinacije. U&nbsp; vezi sa određenim područjem i životnom sredinom, ima mnogo bolji osećaj za to št a su realne potrebe tog područja, kao i jasniju viziju budućeg razvoja, nego centralna uprava.&nbsp; Zbog navedenog je potrebno uključiti vizije, želje i potrebe, potencijale i entuzijazam lokalne zajednice u planove za budući razvoj</p><p>&nbsp; S obzirom da&nbsp; je vrlo malo&nbsp; istraživanja o efektima muzičkih festivala na lokalnu zajednicu&nbsp; naših prostora, anketirani su stanovnici Novog Sada i Budimpešte, o efektima koje&nbsp; EXIT&nbsp; i&nbsp; SZIGET&nbsp; festivali&nbsp; ostvaruju, primenom modifikovane&nbsp; FSIAS skale.&nbsp; Sakupljeno je ukupno&nbsp; 505&nbsp; validnih&nbsp; upitnika&nbsp; koji&nbsp; su dalje&nbsp; korišćeni&nbsp; u statističkim analizama.&nbsp; Primenom eksplorativne faktorske analize utvrđena je&nbsp; dvofaktorska struktura modifikovane&nbsp; FSIAS&nbsp; skale, a faktori su imenovani na sledeći način: F1&nbsp; pozitivni&nbsp; efekti&nbsp; -&nbsp; društvene koristi&nbsp; i&nbsp; F2&nbsp; negativni efekti&nbsp; -društveni troškovi festivala.<br />Istraživanjem se došlo do saznanja da lokalno stanovništvo&nbsp; Novog Sada i<br />Budimpešte više percipira pozitivne nego negativne efekte festivala na lokalnu zajednicu, pri čemu ispitanici iz Novog Sada obe grupe efekata ocenjuju višim prosečnim ocenama u odnosu na ispitanike iz Budimpešte. Takođe, istraživanjem je potvrđeno da&nbsp; festivali doprinose razvoju turizma, promociji i imidžu destinacije. Utvrđeno&nbsp; je koje su&nbsp; i&nbsp; jake tačke oba festivala, a na koje stavke bi menadžmet trebao više uticati kako bi se pozitivni efekti multiplikovali, kao i koji&nbsp; efekti&nbsp; mogu biti zanemareni&nbsp; po mišljenju lokalnog stanovništva, a da festival ne gubi na kvalitetu.</p><p>Socijalni uticaji na lokalnu zajednicu nisu univerzalni, ono što ima važan uticaj u jednoj zajednici može imati zanemarljiv uticaj u drugoj zajednici.</p>
<p>According to Tourist Organization of Serbia (TOS) research events are the first motive for<br />arrival of foreign tourists in our country. Event&nbsp; tourism is therefore one of the pillars in<br />&bdquo;Tourism Development Strategy of Serbia&quot; as a very important segment, as a comparative<br />advantage of domestic tourism. According to Tourist Organization of Vojvodina, 1382&nbsp;<br />events are annually held in Vojvodina. One&nbsp; of the most important manifestations is the<br />EXIT festival, held in Novi Sad for 15 years. This festival has been listed as one of the top<br />10 European festivals. In development of tourism Marketing Strategy of Vojvodina suggests<br />following the example of Hungary. In period of one year more than 3000 festivals are held<br />in Hungary which are attracting 18-20 million of visitors from Hungary and abroad, that fact<br />indicates importance of events in Hungarian tourism. Budapest is the capital of Republic of<br />Hungary.&nbsp; It is 300 km away from Novi Sad and it is highly visited tourist destination. One<br />of the most important tourism events in Budapest is Sziget music festival, which gathers a<br />large number of performers and visitors from more than 70 different countries. Therefore<br />Sziget festival is contributing to the positive image of Budapest on European tourist map.<br />Local population is an important stakeholder in development of tourist destinations. In<br />relation to specific area and environment local population can have better sense of what are<br />real needs, what is more sustainable and can gain more benefit in future development, than<br />the central government. As result it is necessary to include vision, desires and needs,<br />potentials and enthusiasm of local community in plans for future development.<br />As there are no studies on effects of music festivals on local community in our area, this<br />scientific research investigated local population perception on effects of music festivals. The<br />survey about effects of Exit and Sziget festival sampled residents from Novi Sad and<br />Budapest. Appropriate sampling collected total of 505 valid surveys that are used in<br />statistical analysis. Modified FSIAS scale showed positive and negative effects of festival<br />and what significance these effects have on local community.<br />The&nbsp; results of the&nbsp; study&nbsp; show&nbsp; that local population from Novi Sad and Budapest&nbsp; perceives<br />more positive effects from festivals than negative effects. Respondents from Novi Sad&nbsp; gave<br />higher average grades for both groups of effects. Also, the results confirmed that festivals<br />contibute to tourism development, promotion and image of destination.<br />Strong points&nbsp; or strengths&nbsp; of both festivals were determined as well as areas that should be<br />more influenced by management so positive effects could be multiplied. Also low priority<br />or possible overkill&nbsp; points&nbsp; are defined&nbsp; and&nbsp; can be ignored, as they are not&nbsp; influencing<br />quality of festival.<br />Social impacts on local community are not universal, those that have important impact on<br />one community may have a negligible effect on the other.</p>
URI: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30876
Appears in Collections:PMF Teze/Theses

Show full item record

Page view(s)

43
Last Week
11
Last month
8
checked on May 10, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.