Молимо вас користите овај идентификатор за цитирање или овај линк до ове ставке: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/19681
Назив: Possibilities of applying the concept of smart tourism to improve tourism offer of Serbia
Могућности примене концепта паметног туризма за унапређење туристичке понуде Србије
Mogućnosti primene koncepta pametnog turizma za unapređenje turističke ponude Srbije
Аутори: Цимбаљевић Марија
Кључне речи: Smart tourism, smart destination, smart city, information technologies in tourism, technology readiness, preferences;Паметни туризам, паметна дестинација, паметни град, информационо-комуникационе технологије, технолошка спремност, преференције;Pametni turizam, pametna destinacija, pametni grad, informaciono-komunikacione tehnologije, tehnološka spremnost, preferencije
Датум издавања: 1-окт-2019
Издавач: Univerzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet u Novom Sadu
University of Novi Sad, Faculty of Sciences at Novi Sad
Сажетак: <p>Паметни&nbsp; туризам&nbsp; је&nbsp; постао&nbsp; образац&nbsp; примене&nbsp; ИКТ&nbsp; у&nbsp; туризму.&nbsp; Као&nbsp; посебна&nbsp; агенда&nbsp; у оквиру&nbsp; дискурса&nbsp; Е-туризма,&nbsp; паметни&nbsp; туризам&nbsp; показује&nbsp; већи&nbsp; степен&nbsp; деловања, остварујући&nbsp; утицај&nbsp; у&nbsp; свим&nbsp; фазама&nbsp; туристичког&nbsp; путовања,&nbsp; као&nbsp; и&nbsp; на&nbsp; готово&nbsp; све&nbsp; чиниоце везано за хетерогену туристичку понуду и тражњу. Поједине дестинације су препознале значај&nbsp; паметног&nbsp; туризма&nbsp; и&nbsp; на&nbsp; принципима&nbsp; развоја&nbsp; које&nbsp; подржава&nbsp; овај&nbsp; концепт, унапредиле&nbsp; своју&nbsp; конкурентску&nbsp; позицију.&nbsp; Ту&nbsp; се&nbsp; подједнако&nbsp; мисли&nbsp; и&nbsp; на&nbsp; побољшање туристичког&nbsp; искуства,&nbsp; али&nbsp; и&nbsp; на&nbsp; добробит&nbsp; коју&nbsp; остварује&nbsp; сама&nbsp; дестинација&nbsp; и&nbsp; њени становници.&nbsp; У&nbsp; том&nbsp; контексту,&nbsp; ова&nbsp; докторска&nbsp; дисертација&nbsp; је&nbsp; испитивала&nbsp; могућности примене концепта паметног туризма на простору Републике Србије и начине на које он може&nbsp; утицати&nbsp; на&nbsp; туристичку&nbsp; конкурентност&nbsp; земље.Анализирана&nbsp; је&nbsp; конкурентност Србије&nbsp; као&nbsp; дестинације&nbsp; паметног&nbsp; туризма&nbsp; и&nbsp; то&nbsp; са&nbsp; аспекта&nbsp; запослених&nbsp; у&nbsp; туристичком сектору, као и са аспекта туриста у две одабране дестинације, Нови Сад и Врњачка бања.Да би Србија могла у будућности да се профилише као дестинација паметног туризма и да се развија на могућностима овог концепта, неопходно је, између осталог, анализирати ту&nbsp; проблематику&nbsp; са&nbsp; аспекта&nbsp; људских&nbsp; ресурса.&nbsp; С&nbsp; обзиром&nbsp; да&nbsp; се&nbsp; паметни&nbsp; туризам&nbsp; као најновији&nbsp; тренд&nbsp; у&nbsp; туризму,&nbsp; заснива&nbsp; и&nbsp; на&nbsp; информационо-комуникационим&nbsp; технологија, ова&nbsp; два&nbsp; аспекта&nbsp; су&nbsp; узета&nbsp; као&nbsp; кључна&nbsp; у&nbsp; анализи&nbsp; конкурентности.&nbsp; Разумевање&nbsp; ових фактора&nbsp; може&nbsp; бити&nbsp; значајно&nbsp; у&nbsp; утврђивању&nbsp; слабих&nbsp; тачки&nbsp; и&nbsp; предности,&nbsp; као&nbsp; неопходних услова&nbsp; за&nbsp; развој&nbsp; паметног&nbsp; туризма,&nbsp; односно&nbsp; утврђивање&nbsp; потенцијала&nbsp; Србије&nbsp; за&nbsp; развој паметног туризма. Добијена сазнања такође могу да покрену питање да ли су запослени у&nbsp; туристичком&nbsp; сектору&nbsp; спремни&nbsp; да&nbsp; развијају&nbsp; паметни&nbsp; туризам&nbsp; тако&nbsp; што&nbsp; ће&nbsp; показати спремност и прихватити имплементацију нових технологија, било да се ради о усвајању новог информационог система на радном месту, или ће се нагласак ставити на системе услуга намењене туристима.</p>
<p>Pametni&nbsp; turizam&nbsp; je&nbsp; postao&nbsp; obrazac&nbsp; primene&nbsp; IKT&nbsp; u&nbsp; turizmu.&nbsp; Kao&nbsp; posebna&nbsp; agenda&nbsp; u okviru&nbsp; diskursa&nbsp; E-turizma,&nbsp; pametni&nbsp; turizam&nbsp; pokazuje&nbsp; veći&nbsp; stepen&nbsp; delovanja, ostvarujući&nbsp; uticaj&nbsp; u&nbsp; svim&nbsp; fazama&nbsp; turističkog&nbsp; putovanja,&nbsp; kao&nbsp; i&nbsp; na&nbsp; gotovo&nbsp; sve&nbsp; činioce vezano za heterogenu turističku ponudu i tražnju. Pojedine destinacije su prepoznale značaj&nbsp; pametnog&nbsp; turizma&nbsp; i&nbsp; na&nbsp; principima&nbsp; razvoja&nbsp; koje&nbsp; podržava&nbsp; ovaj&nbsp; koncept, unapredile&nbsp; svoju&nbsp; konkurentsku&nbsp; poziciju.&nbsp; Tu&nbsp; se&nbsp; podjednako&nbsp; misli&nbsp; i&nbsp; na&nbsp; poboljšanje turističkog&nbsp; iskustva,&nbsp; ali&nbsp; i&nbsp; na&nbsp; dobrobit&nbsp; koju&nbsp; ostvaruje&nbsp; sama&nbsp; destinacija&nbsp; i&nbsp; njeni stanovnici.&nbsp; U&nbsp; tom&nbsp; kontekstu,&nbsp; ova&nbsp; doktorska&nbsp; disertacija&nbsp; je&nbsp; ispitivala&nbsp; mogućnosti primene koncepta pametnog turizma na prostoru Republike Srbije i načine na koje on može&nbsp; uticati&nbsp; na&nbsp; turističku&nbsp; konkurentnost&nbsp; zemlje.Analizirana&nbsp; je&nbsp; konkurentnost Srbije&nbsp; kao&nbsp; destinacije&nbsp; pametnog&nbsp; turizma&nbsp; i&nbsp; to&nbsp; sa&nbsp; aspekta&nbsp; zaposlenih&nbsp; u&nbsp; turističkom sektoru, kao i sa aspekta turista u dve odabrane destinacije, Novi Sad i Vrnjačka banja.Da bi Srbija mogla u budućnosti da se profiliše kao destinacija pametnog turizma i da se razvija na mogućnostima ovog koncepta, neophodno je, između ostalog, analizirati tu&nbsp; problematiku&nbsp; sa&nbsp; aspekta&nbsp; ljudskih&nbsp; resursa.&nbsp; S&nbsp; obzirom&nbsp; da&nbsp; se&nbsp; pametni&nbsp; turizam&nbsp; kao najnoviji&nbsp; trend&nbsp; u&nbsp; turizmu,&nbsp; zasniva&nbsp; i&nbsp; na&nbsp; informaciono-komunikacionim&nbsp; tehnologija, ova&nbsp; dva&nbsp; aspekta&nbsp; su&nbsp; uzeta&nbsp; kao&nbsp; ključna&nbsp; u&nbsp; analizi&nbsp; konkurentnosti.&nbsp; Razumevanje&nbsp; ovih faktora&nbsp; može&nbsp; biti&nbsp; značajno&nbsp; u&nbsp; utvrđivanju&nbsp; slabih&nbsp; tački&nbsp; i&nbsp; prednosti,&nbsp; kao&nbsp; neophodnih uslova&nbsp; za&nbsp; razvoj&nbsp; pametnog&nbsp; turizma,&nbsp; odnosno&nbsp; utvrđivanje&nbsp; potencijala&nbsp; Srbije&nbsp; za&nbsp; razvoj pametnog turizma. Dobijena saznanja takođe mogu da pokrenu pitanje da li su zaposleni u&nbsp; turističkom&nbsp; sektoru&nbsp; spremni&nbsp; da&nbsp; razvijaju&nbsp; pametni&nbsp; turizam&nbsp; tako&nbsp; što&nbsp; će&nbsp; pokazati spremnost i prihvatiti implementaciju novih tehnologija, bilo da se radi o usvajanju novog informacionog sistema na radnom mestu, ili će se naglasak staviti na sisteme usluga namenjene turistima.</p>
<p>Smart tourism has become a form of ICT application in tourism. As a special agenda within the e-tourism&nbsp; discourse,&nbsp; smart&nbsp; tourism&nbsp; shows&nbsp; a&nbsp; higher&nbsp; degree&nbsp; of&nbsp; action,&nbsp; having&nbsp; an&nbsp; impact&nbsp; in&nbsp; all stages of travel, as well as on almost all factors related to the heterogeneous tourist offer&nbsp; and demand.&nbsp; Certain&nbsp; destinations&nbsp; have&nbsp; recognized&nbsp; the&nbsp; importance&nbsp; of&nbsp; smart&nbsp; tourism&nbsp; and&nbsp; on&nbsp; the principles of development&nbsp; supported by this concept, have improved their competitive position. This&nbsp; refers&nbsp; on&nbsp; improving&nbsp; the&nbsp; tourist&nbsp; experience,&nbsp; but&nbsp; also&nbsp; on&nbsp; the&nbsp; benefits&nbsp; for &nbsp; the&nbsp; destination itself and its inhabitants. In that context, this PhD theseis examined the possibilities of applying the smart tourism concept in the Republic of Serbia and the ways in which it can influence the tourism competitiveness. The competitiveness of Serbia as a destination of smart tourism was analyzed from the aspect of the employees in the tourist sector, as well as from the aspect of tourists in two selected destinations, Novi Sad and Vrnjacka banja.&nbsp;&nbsp; In order to profiled Serbia as&nbsp; a&nbsp; smart&nbsp; tourism&nbsp; destination&nbsp; and&nbsp; to&nbsp; develop&nbsp; it&nbsp; on&nbsp; the&nbsp; possibilities&nbsp; of&nbsp; this&nbsp; concept,&nbsp; it&nbsp; is necessary,&nbsp; among&nbsp; other&nbsp; things,&nbsp; to&nbsp; analyze&nbsp; this&nbsp; issue&nbsp; from&nbsp; the&nbsp; aspect&nbsp; of&nbsp; human&nbsp; resources. Considering&nbsp; that&nbsp; smart&nbsp; tourism,&nbsp; as&nbsp; the&nbsp; latest&nbsp; trend&nbsp; in&nbsp; tourism,&nbsp; is&nbsp; based&nbsp; on&nbsp; information&nbsp; and communication technologies, these two aspects&nbsp; have been taken as crucial in the analysis of tourism&nbsp; competitiveness.&nbsp; Understanding&nbsp; of&nbsp; these&nbsp; factors&nbsp; can&nbsp; be&nbsp; important&nbsp; in&nbsp; identifying weaknesses&nbsp; and&nbsp; advantages,&nbsp; as&nbsp; the&nbsp; necessary&nbsp; issue&nbsp; for&nbsp; the&nbsp; smart&nbsp; tourism&nbsp; development,&nbsp; i.e.,determining&nbsp; the&nbsp; potential&nbsp; of&nbsp; Serbia&nbsp; for&nbsp; the&nbsp; development&nbsp; of&nbsp; smart&nbsp; tourism.&nbsp; The&nbsp; gained knowledge&nbsp; can&nbsp; also&nbsp; raise&nbsp; the&nbsp; question&nbsp; of&nbsp; whether&nbsp; tourism&nbsp; sector&nbsp; employees&nbsp; are&nbsp; ready&nbsp; to develop&nbsp; smart&nbsp; tourism&nbsp; by&nbsp; showing&nbsp; willingness&nbsp; and&nbsp; accepting&nbsp; the&nbsp; implementation&nbsp; of&nbsp; new technologies, whether it is the adoption of a new information system at the workplace, or it is about service systems for tourists.</p>
URI: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/19681
Налази се у колекцијама:PMF Teze/Theses

Приказати целокупан запис ставки

Преглед/и станица

14
Протекла недеља
3
Протекли месец
0
проверено 10.05.2024.

Google ScholarTM

Проверите


Ставке на DSpace-у су заштићене ауторским правима, са свим правима задржаним, осим ако није другачије назначено.