Please use this identifier to cite or link to this item: https://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30185
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTakači Đurđica-
dc.contributor.authorMilanović Ivana-
dc.contributor.otherHerceg Dragoslav-
dc.contributor.otherTakači Đurđica-
dc.contributor.otherĐukić Mara-
dc.contributor.otherAnić Ivan-
dc.contributor.otherČičin-Šain Marina-
dc.date.accessioned2020-12-14T17:57:01Z-
dc.date.available2020-12-14T17:57:01Z-
dc.date.issued2015-01-23-
dc.identifier.urihttps://open.uns.ac.rs/handle/123456789/30185-
dc.description.abstract<p>У докторској дисертацији презентовано је педагошко истраживање које се односи на увођење<br />математичког моделирања као савременог методичког приступа учењу математике, његову примену у<br />наставној пракси, као и на могућност да се кроз математичко моделирање проблема, појава и процеса који<br />се обрађују у неком другом наставном предмету оствари модернији, интердисциплинарни приступ<br />средњошколској настави. Све то у циљу афирмације иновативног, креативног и напредног математичког<br />мишљења, квалитетног, структуираног и функционалногзнања, које се у овом истраживању односи на<br />одређене наставне садржаје математичке анализе. У наставни процес интегрисан је осмишљен и израђен<br />пројекат чија је реализација омогућила успостављањемеђупредметне корелације, изучавање функција и<br />њихових примена у научним проблемима кроз процесе математичког моделирања. Нарочита пажња<br />посвећена је реализацији когнитивних активности ученика у свакој етапи процеса математичког<br />моделирања и остваривању њиховог вертикално-кумулативног поретка. Као посебна активност усмерена на<br />потребе и циљеве одабраних процеса математичког моделирања и усклађена са наставним садржајима<br />који су изучавани, уведен је и примењен нови методички приступ у обради функција датих помоћу<br />одређеног интеграла, са посебним акцентом на анализу логаритамске функције дате помоћу одређеног<br />интеграла, а затим и анализу експоненцијалне функције, као инверзне логаритамској. Један део<br />истраживања фокусиран је на увођење и реализацију назначене нове методичке концепције у обради<br />функција датих помоћу одређеног интеграла и на високошколском нивоу учења математичке анализе.<br />Испитивање ефикасности примењених нових, савременихметодичких приступа у раду са ученицима,<br />односно студентима, уз планску и систематску употребу рачунара са одговарајућом софтверском<br />подршком, обрађено је компаративном анализом резултата педагошких експеримената. На основу<br />резултата истраживања утврђен је позитиван утицај предложених методичких приступа на квалитет<br />математичког знања ученика, односно студената, и оствареност оптималних резултата у учењу и изучавању<br />наставних садржаја из области функције.</p>sr
dc.description.abstract<p>U doktorskoj disertaciji prezentovano je pedagoško istraživanje koje se odnosi na uvođenje<br />matematičkog modeliranja kao savremenog metodičkog pristupa učenju matematike, njegovu primenu u<br />nastavnoj praksi, kao i na mogućnost da se kroz matematičko modeliranje problema, pojava i procesa koji<br />se obrađuju u nekom drugom nastavnom predmetu ostvari moderniji, interdisciplinarni pristup<br />srednjoškolskoj nastavi. Sve to u cilju afirmacije inovativnog, kreativnog i naprednog matematičkog<br />mišljenja, kvalitetnog, struktuiranog i funkcionalnogznanja, koje se u ovom istraživanju odnosi na<br />određene nastavne sadržaje matematičke analize. U nastavni proces integrisan je osmišljen i izrađen<br />projekat čija je realizacija omogućila uspostavljanjemeđupredmetne korelacije, izučavanje funkcija i<br />njihovih primena u naučnim problemima kroz procese matematičkog modeliranja. Naročita pažnja<br />posvećena je realizaciji kognitivnih aktivnosti učenika u svakoj etapi procesa matematičkog<br />modeliranja i ostvarivanju njihovog vertikalno-kumulativnog poretka. Kao posebna aktivnost usmerena na<br />potrebe i ciljeve odabranih procesa matematičkog modeliranja i usklađena sa nastavnim sadržajima<br />koji su izučavani, uveden je i primenjen novi metodički pristup u obradi funkcija datih pomoću<br />određenog integrala, sa posebnim akcentom na analizu logaritamske funkcije date pomoću određenog<br />integrala, a zatim i analizu eksponencijalne funkcije, kao inverzne logaritamskoj. Jedan deo<br />istraživanja fokusiran je na uvođenje i realizaciju naznačene nove metodičke koncepcije u obradi<br />funkcija datih pomoću određenog integrala i na visokoškolskom nivou učenja matematičke analize.<br />Ispitivanje efikasnosti primenjenih novih, savremenihmetodičkih pristupa u radu sa učenicima,<br />odnosno studentima, uz plansku i sistematsku upotrebu računara sa odgovarajućom softverskom<br />podrškom, obrađeno je komparativnom analizom rezultata pedagoških eksperimenata. Na osnovu<br />rezultata istraživanja utvrđen je pozitivan uticaj predloženih metodičkih pristupa na kvalitet<br />matematičkog znanja učenika, odnosno studenata, i ostvarenost optimalnih rezultata u učenju i izučavanju<br />nastavnih sadržaja iz oblasti funkcije.</p>sr
dc.description.abstract<p>In this PhD dissertation pedagogical research related to introduction of mathematical modeling as a<br />modern methodical approach to learning mathematics is presented, its application in teaching practice,as well<br />as possibilities to achieve modern, interdisciplinary approach to high school teaching, using mathematical<br />modeling of problems, phenomenons and processes which are being looked at in another ciruculum subject. The<br />intention is to affirm innovative, creative and advanced mathematical thinking, high quality, structured and<br />functional knowledge, which in this study refers tospecific areas of mathematical analysis. A well thought<br />project was designed and constructed in such a way&nbsp; to integrate within the teaching process, and its<br />implementation has enabled the establishment of interdisciplinary correlation and the study of functions and<br />their use in scientific problems through the process of mathematical modelling. Special attention is paid to the<br />realization of cognitive activities of pupils in each stage of the process of mathematical modelling, and acheiving<br />their vertically-cumulative order. As a separate activity focused on the goals and needs of selected processes of<br />mathematical modeling, harmonized with teaching content being studied, a new methodical approach was<br />introduced and applied to treat functions given by&nbsp; a definite integral, with special emphasis on treatment of<br />logarithmic function given by a definite integral,&nbsp; and followed by treatment of the exponential function as the<br />inverse logarithmic. A part of the research is focused on the introduction and implementation of new methodical<br />concept in treatment of functions given by a definite integral and on university level of studying mathematical<br />analysis. Efficiency of these new and modern methodical approaches was tested on pupils and students,&nbsp; with<br />planned and systematic usage of computers and appropriate software, and processed by comparative analysis of<br />results obtained by pedagogical experiments. Results have shown positive impact of proposed methodical<br />approaches to the quality of pupils&rsquo; and students&rsquo;&nbsp; mathematical knowledge, and the achievement of optimal<br />results in learning and studying of teaching content on mathematical functions.</p>en
dc.language.isosr (cyrillic script)-
dc.publisherUniverzitet u Novom Sadu, Prirodno-matematički fakultet u Novom Sadusr
dc.publisherUniversity of Novi Sad, Faculty of Sciences at Novi Saden
dc.sourceCRIS UNS-
dc.source.urihttp://cris.uns.ac.rs-
dc.subjectMathematical knowledge, mathematical thinking, functions, mathematical modeling, GeoGebraeducational software, visualisation, interdisciplinary approachen
dc.subjectMатематичко знање, математичко мишљење, функције, математичко моделирање, образовни софтвер GeoGebra, визуелизација, интердисциплинарни приступsr
dc.subjectMatematičko znanje, matematičko mišljenje, funkcije, matematičko modeliranje, obrazovni softver GeoGebra, vizuelizacija, interdisciplinarni pristupsr
dc.titleTreatment of function given by a definite integral in a proces of mathematical modellingen
dc.titleOбрада функције дате помоћу одређеног интеграла у процесу математичког моделирањаsr
dc.titleObrada funkcije date pomoću određenog integrala u procesu matematičkog modeliranjasr
dc.typeThesisen
dc.identifier.urlhttps://www.cris.uns.ac.rs/DownloadFileServlet/Disertacija141222983159657.pdf?controlNumber=(BISIS)90360&fileName=141222983159657.pdf&id=2749&source=BEOPEN&language=enen
dc.identifier.urlhttps://www.cris.uns.ac.rs/record.jsf?recordId=90360&source=BEOPEN&language=enen
dc.identifier.externalcrisreference(BISIS)90360-
dc.source.institutionPrirodno-matematički fakultet u Novom Sadusr
item.grantfulltextnone-
item.fulltextNo Fulltext-
Appears in Collections:PMF Teze/Theses
Show simple item record

Page view(s)

23
Last Week
6
Last month
0
checked on May 10, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.